أنت تسأل والشيخ يجيب
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

موقع استشارات دينية يشرف ويجاوب عليها الكاتب الإسلامي المصري سيد مبارك

الرئيسيةالبوابةاليوميةأحدث الصورس .و .جبحـثالأعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول

سؤال رقم 1007(عاوزه اعرف دعواتي هتفضل متستجبش لحد ما ارد الفلوس؟)

كاتب الموضوعرسالة
الشيخ سيد مبارك
Admin
الشيخ سيد مبارك

المساهمات : 81

سؤال رقم 1007(عاوزه اعرف دعواتي هتفضل متستجبش لحد ما ارد الفلوس؟) Empty
مُساهمةموضوع: سؤال رقم 1007(عاوزه اعرف دعواتي هتفضل متستجبش لحد ما ارد الفلوس؟)   سؤال رقم 1007(عاوزه اعرف دعواتي هتفضل متستجبش لحد ما ارد الفلوس؟) Emptyالأحد 13 نوفمبر 2022 - 14:38

سؤال رقم 1007(عاوزه اعرف دعواتي هتفضل متستجبش لحد ما ارد الفلوس؟) 1000-110

سؤال رقم/1007
سؤال من أخت فاضلة
من غير ذكر اسم لو سمحت انا عمي كان بايع ارض ومدي الفلوس لأبويا يعينها عنده وبيسحب منها علي حسب احتياجه فا أنا رحت اقوله لو احتجت فلوس اخد منها وقالي خدي واخدت مبلغ مش كبير بس علي كذا مره ومكنتش بعرفه اني باخد بعد كده ولا يعرف انا خدت كام وابويا مكنش يعرف اني باخد من الفلوس ولا يعرف ان عمي عارف اني قلتله هبقا اخد فلوس فا انا دلوقتي مبشتغلش ولا معايا فلوس اردها لعمي ولا هو طلبها مني ولا يعرف هما كام فا انا محتاجه اعرف ازاي اتوب من الفلوس اللي اخدتها دي وندرت اول ما يبقا معايا فلوس او اشتغل احط المبلغ لعمي كله وعاوزه اعرف دعواتي هتفضل متستجبش لحد ما ارد الفلوس؟ انا بدعي وبصلي القيام وبذكر ربنا كتير بس خايفه دعواتي متستجبش لحد ما ارد الفلوس وانا تبت كتير ودعيت ربنا بالتوبه النصوحه بس انا معنديش فلوس خالص حاليا اردهاله اتمني الرد لو سمحت
الجواب :
بداية نجن لانذكر أسماء اطلاقَا أختنا بل ننشر السؤال والجواب لنفيد ونستفيد لا أكثر ولا أقل وبالنسبة لسؤالك أن مال عمك قال الشيخ ابن عثيمين رحمه الله : " … فإذا سرقتَ من شخصٍ أو من جهة ما سرقةً : فإن الواجب عليك أن تتصل بمن سرقت منه وتبلغه وتقول إن عندي لكم كذا وكذا ، ثم يصل الاصطلاح بينكما على ما تصطلحان عليه ..انتهي
لكن ..
أن كان هناك بوادر قطع رحم أو شيء يؤدي لضرر بين الأب والعم فلك الستر ولكن الرد للمال دون علمهما ضروري لبراءة الذمة
أو مصارحة ولدك ليحل الأمر وصارحي من يقدر علي مساعدتك كأخ أو زوج
وعلي كل حال أما الرد أو السماح إلي حين ميسرة من العم فالحل كله مع عمك وليعلم أن الأمر كله بدون علم الأب وأنك ظننت يسماحه أن الرد هين ولكنها الظروف ،وأن شاء الله الجميع أقارب وسيحدث تفاهم والتماس للأعذار ، ولا توبة أختنا إلا بوضع النقط فوق الحروف أو رد المال بمن يقدر ممن تشاركيه أمرك ،وبالنسبة للدعاء لا مشكلة أختنا أنت في الواقع استأذنت عمك وهو رضي ولكن بالغت أكثر من المعقول حتي العجز!! وكفي بنيتك للرد والندم ،واكملي الحل بمصارحة عمك ليكون علي بينة وأن شاء الله تحل المسألة بأمره وتوفيقه هذا والله أعلم وأحكم
https://mobark.ahlamontada.com

سؤال رقم 1007(عاوزه اعرف دعواتي هتفضل متستجبش لحد ما ارد الفلوس؟)
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» ممكن اعرف ايه الفرق بين القرض واي حاجه اشترىها بالقسط ما صاحب البضاعه برضو بيذود
» سؤال رقم 1003(زوجي لا يصلي وفي بعض الأوقات )
» سؤال رقم1000
» سؤال رقم1000(دعاء المراة في النفاس مستجاب)
» سؤال رقم/1005(يوجد فتاة انذرت ان تحفظ القرآن..)